مسعود دهنمکی کارگردان فیلم سینمایی «اخراجیها» درباره این فیلم با آیفیلم به گفتوگو نشست.
آیفیلم: شما ارتباط موثری با مخاطبین برقرار کردید و به این نتیجه میرسیم که موفق به جلب تعداد زیادی از مخاطبان شدید.چگونه این اتفاق در فیلمهای شما افتاده است؟
دهنمکی: خود من هم نمیدانم چه اتفاقی افتاد که مخاطب به این صورت با فیلم «اخراجیها» ارتباط برقرار کرد و باید بگویم گاهی اوقات خداوند یک امتیازاتی به بعضی آدمها میدهد که حرفهایی را بزند که گوش شنوا و چشم بینا برای آن حرفها باشد و اگر قاچاق فیلم و ... در خصوص این فیلم وجود نداشت اتفاق بسیار ویژهای رخ میداد ولی در کل اخراجیها مورد محبت مردم قرار گرفت و در اخراجیهای 2 و 3 این استقبال و محبت همچنان ادامه پیدا کرد و اخراجیها مردم را با سینما بهخصوص سینمای دفاع مقدس آشتی داد و مخاطب تا به امروز با سینما همراه شده است.
همچنین این استقبال مخاطب عواملی دیگری مانند روایت و قصه پردازی، نوآوری، ساختارشکنی از روایتهای کلیشهای جنگ و... دارد و با اخراجیها بخش ساسورشدهیآدمهای جنگ روایت شدند.
آیفیلم: بسیاری از فیلمها وقتی قسمت 2 و سه آن ساخته میشود به لحاظ کیفی نزول پیدا میکند.شما اصولا چه ترفندهایی به کار گرفته اید که با اخراجیهای 2 و 3 نیز مردم ارتباط خوبی برقرار کردند؟
دهنمکی: اخراجیها به نوع خودمنحصرترین فیلم در سینمای ایران است که توانسته سهگانه بسازد و آدمها و شخصیتها را از قسمت اول تا قسمت سوم دنبال میکند و اگر استقبال از اخراجیهای دو و سه نسبت به یک کمتر بود نشان میداد که فیلم موفق نبود ولی اینطور نشد.
ما در اخراجیهای 2 برای اینکه دچار تکرار نشویم و مخاطب فکر نکند دچار کم فروشی نشده است تعداد جدیدی از بازیگران وارد شدند و این سه گانه اخارجیها کاملا از ابتدا هدفمند بود.
آیفیلم: شما از تکنسینهای ممتاز برای فیلم استفاده کردید و برای تمام نقشها از چهرهها استفاده کردید.چه میزان از توفیق فیلمتان را مدیون این مسائل هستید؟
دهنمکی: برای اینکه یک فیلم موفق بشود یکی از عواملش بازیگران است و اگر بازیگر خوب نباشد از امتیازات فیلم کم میکند و اگر بازیگر خوبی را به کار بگیریم، فیلم همان چیزی میشود که میخواهیم.
آیفیلم: فیلم به لحاظ داستان و محتوایی از نقاط عطف زیادی برخوردار نیست.مثلا اینکه اطرافیان مجید سوزوکی چرا قبول میکنند که بروند جبهه و سوالات دیگر؟و اگر مسعود دهنمکی به لحاظ شخصیتپردازی پیچیده تر باشد،آیا مخاطبان را جذب میکند یا دفع؟
دهنمکی: ما قرار است با مردم حرف بزنیم و حرف ما را تمام قشرها بفهمند و من در فیلم اخراجیها میخواهم تغییر آدمها در به زبان طنز در یک فیلم جنگی بگویم.در مورد مخاطب خاص و منتقدین هم بادی بگویم که برای ایراد گرفتن از فیلم به تماشای فیلم مینشینند و برای من مخاطب عام مهمتر است.من در فیلم از لحاظ مضمون آدم شدن یک فرد را نشان میدهم و مردم با شخصیتپردازی آن ارتباط برقرار کردند.
آیفیلم: توضیه شما برای رونق سینمای ایران چیست؟
دهنمکی: مخاطب امروز،ذائقهاش با قدیم فرق کرده است و اکنون مخاطب سالهای اخراجیها نیست و مخاطب تغییر کرده است و در حد یک مخاطب عام دیگر نیست.این مخاطب احتیاج دارد با آن همراهی شود و در مضمون نیز مخاطب باید با حرف جدیدی روبهرو شود.
آیفیلم: سیاست کلی سینمای ایران چطور است؟
دهنمکی: به نظر من در خصوص فیلم ها،اطلاع رسانی میتواند دم حضور مردم در سینما را تضعیف کند و کاملا مشخص است اگر سالنها مناسب باشند و فضای خوبی وجود داشته باشد مردم ترجیح میدهند در سینما تفریح کنند.
ه خ / س م