پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2371
-
الف
+

اتمام فیلمبرداری ۹۰ درصد از سریال سنجرخان

عوامل سریال تلویزیونی سنجرخان این روز‌ها در شهرک سینمایی دفاع مقدس مشغول کار هستند.

عوامل مجموعه تلویزیونی «سنجرخان» به سرپرستی محمدحسین لطیفی در مقام کارگردان، این روز‌ها در شهرک سینمایی دفاع مقدس مشغول فیلمبرداری سکانس‌هایی از این سریال هستند.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، لطیفی می‌گوید: بیش از ۳ سه سال است که در کردستان و سنندج مشغول این کار هستم. حدود ۹ ماه فیلمبرداری انجام شده و ۶ ماه هم در مرحله پیش تولید بودیم.

پروژه «سنجرخان» توسط مرحوم ضیاءالدین دری تعریف و بعد از فوت ایشان به محمدحسین لطیفی واگذار می‌شود.

لطیفی می‌گوید که قبل از این پروژه، هیچ آشنایی با شخصیت سنجرخان نداشته است. به گفته این کارگردان، همین الان هم مردم کرمانشاه سنجرخان وزیری سردار دلیر خود را نمی‌شناسند و نام او در تاریخ مغفول مانده است. حتی یکسری اسناد به جامانده از دوران حکومت احمدشاه، این سردار کرد را به عنوان یک فرد یاغی معرفی می‌کند. در صورتی که در زمان جنگ جهانی اول، وقتی روسیه و انگلیس به سمت ایران تاخت و تاز می‌کنند، سنجرخان منطقه کردستان را از شر متجاوزان پاک می‌کند و با نیرو‌های مردمی خود برای دفاع از تمامیت ارضی ایران می‌جنگد.

سریال «سنجرخان» با وقایع سال ۱۲۹۶ آغاز می‌شود. در سال ۱۲۹۹ کودتای رضاخانی اتفاق می‌افتد که شخصیت رضاخان هم با عنوان رضا شصت‌تیر که قصد جنگ با سنجرخان را دارد، در این سریال حضور دارد. این سریال برگ‌های تاریخ از زمان جنگ جهانی اول و دوران قحطی تا شهادت سنجرخان در ظهر عاشورای سال ۱۳۳۷ را ورق می‌زند.

با وجود اینکه این سریال به زبان پایتخت ساخته شده و بازیگران حتی لهجه کردی هم ندارند، اما لطیفی از قابلیت‌های سنندج و کردستان استفاده کرده به طوری که ۸۰ درصد از بازیگران سریال از استان کردستان انتخاب شده‌اند. بازیگر نقش سنجرخان هم یکی از استادان سینما در سنندج است که شاگردان بسیار دارد.

۵ ماه طول کشیده تا لطیفی، فرشید گویلی را برای بازی در نقش سنجرخان انتخاب کند.

چه کسی بازیگر "سنجرخان" می‌شود؟

کارگردان این مجموعه می‌گوید: برایم مهم بود که نقش اول فیلم را یک بازیگر چهره بازی نکند، به همین دلیل فرشید گویلی را انتخاب کردم. او بازیگر خوبی است و علاقه خاصی هم به سنجرخان دارد.

در صحنه‌ای که اردوگاه روس‌ها قبل از شکست آن‌ها به دست سنجرخان وزیری را بازنمایی می‌کند، یاسین وزیری از نوادگان سنجرخان به عنوان معاون فرمانده لشکر روسیه ایفای نقش می‌کند.

این بازیگر از سنجرخان به عنوان سرداری دلیر که همواره طرفدار حق بوده و اجازه نمی‌داده که کسی مورد ظلم قرار بگیرد یاد می‌کند و می‌گوید: امروزه مردم خیلی کتاب نمی‌خوانند، بنابراین ساخت چنین آثاری می‌تواند در معرفی این شخصیت‌ها بسیار مهم باشد.

به گفته مددکار مدیر تولید، ۴۵۶ بازیگر در این اثر ایفای نقش می‌کنند که می‌توان گفت یک گروه بازیگری جدید به تلویزیون و سینما معرفی می‌شوند.

نویسندگی سریال را بعد از مرحوم دری حمیدرضا سبحانی‌نژاد به دست می‌گیرد. قطب‌الدین صادقی که بازیگر و ناظر کیفی این سریال است، از تاریخ شناس‌های کردستان و کتابخانه ملی تهران اسنادی را جمع آوری می‌کند و نویسنده هم براساس این تحقیقات، فیلمنامه جدید را می‌نویسد.

براساس اظهارات مددکار، ۹۳ درصد این سریال در کردستان فیلمبرداری شده و مابقی هم در تهران و شهریار کرج انجام می‌شود.
حسین جلالی تهیه کننده سنجرخان، هم از کرد‌ها به عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی که نقش مهمی در اتمسفر فرهنگی ایران دارند، نام برد.

او می‌گوید: جای خالی یک قهرمان ملی کرد در زمینه تولیدات تلویزیونی احساس می‌شد، هدف ما این بود که با ساخت این پروژه، بیننده و مخاطب ایرانی حتی در خارج از کشور هم، در کنار اسم میرزا کوچک‍ خان و ستارخان، با نام سنجرخان وزیری هم آشنا شود.

وی افزود: کرد‌ها قهرمانان ملی و مشاهیر بسیار در عرصه‌های موسیقی، علمی، تکنولوژی، فرهنگی و ادبیات دارند که در دل خاک پنهان هستند، هدف این مجموعه این بود که این قهرمان‌های ملی را به دنیا معرفی کنیم.

او اتفاقات اخیر در سیمای استان‌ها را مثبت ارزیابی و بیان کرد: خوشبختانه به خطه‌های مختلف با فرهنگ‌های مختلف توجه شده است. اینکه اقوام مختلف مشاهیر خود را به تصویر بکشند اقدام شایسته ایست.

به گفته او موضوع لباس در فیلم و سریال با موضوع کرد‌ها جدی گرفته نشده است به همین دلیل آن‌ها از اساتید و مورخان برای طراحی لباس در سریال سنجرخان استفاده و برای اولین بار لباس فاخر کردی طراحی کرده اند. این لباس‌ها در یک کارگاه با ۱۵ نفر نیروی طراح و خیاط تولید شده اند.

جلالی معتقد است که بعد از سریال سنجرخان، نگاه‌ها به فرهنگ کردی تغییر می‌کند.

او می‌گوید: در این سریال مخاطب به یک مجموعه‌ای غنی از فرهنگ کردی دست پیدا می‌کند. موضوع سریال بکر است، داستان و درام خوبی دارد و درباره حماسه و تاریخ است، بنابراین گمان می‌کنیم که مردم از آن استقبال کنند.

بیشتر بخوانید:

جدول پخش شبکه آی‌فیلم

م ه / ص گ

نظر شما
ارسال نظر