پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2156
-
الف
+

نقدی بر سریال شاهرگ

با توجه به نزدیک شدن به قسمت پایانی سریال «شاهرگ» در این گزارش نقدی بر این سریال بخوانید.

با توجه به نزدیک شدن به قسمت پایانی سریال «شاهرگ» در این گزارش نقدی بر این سریال بخوانید.

 داستان شاهرگ درباره‌ی گروهی اطلاعاتی عملیاتی است که به چک و خنثی‌سازی بمب‌ها در سال 1360 هجری شمسی می‌پردازد. بیننده تا اپیزود ششم این سریال نمی‌تواند از هویت اصلی این گروه چیزی بفهمد. حتی در عملیاتی مشترک بین کمیته‌های انقلاب اسلامی و این گروه، اعضاء کمیته در نخستین برخورد از سرگروه این تیم می‌پرسند که آیا آن‌ها نیز از اعضاء کمیته‌های انقلاب اسلامی هستند، ولی پاسخ منفی است و هیچ گونه هویتی فاش نمی‌شود تا بالاخره کارگردان در قسمت ششم با نصب لوگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی دیوار دفتر مافوق این گروه هویت این تیم را افشا می‌کند.

 یکی از نقاط قوت این سریال گرد آمدن تیم شاهرخ است. اعضاء این تیم کمتر با نام خانوادگی‌شان به مخاطب معرفی می‌شوند و تنها به ذکر اسم آن‌ها بسنده می‌شود. محمد علی، شاهو، فرخ و ابراهیم در طول روند این سریال این گروه چک و خنثی را شکل می‌دهند. انتخاب کاراکتر‌ها بسیار دقیق انجام شده است.

 محمد علی جوانی انقلابی، عادل و منصف است. ابراهیم تحصیلکرده، مومن، متعهد به انقلاب و در ضمن فقط شعار نمی‌دهد. او می‌خواهد برای ادامه‌ی تحصیل به فرانسه مهاجرت کند و در ضمن از آن دسته از انقلابیونی است که حد نگه داشته و حتی برای مخالفین رای خود احترام قائل است. او زمانی که متوجه می‌شود گروه چک و خنثی به وجود و تخصص او نیاز دارند، از رفتن به فرانسه صرف نظر می‌کند. شاهو جوانی انقلابی و پر شور است که از خانواده‌ای متوسط رو به پایین است و گمان می‌کند صرفا با زور بازو می‌توان به هدف نهایی نزدیک شد. این را می‌توان از اعتراف گیری‌اش فهمید. محمدعلی به او بابت رفتار خشن‌اش تذکر می‌دهد. فرخ جوانی است که سابقه‌ی همکاری با سازمان مخوف منافقین را دارد، زندانی هم شده، ولی از گذشته‌ی خود نادم است و خالصانه مشغول به خدمت به کشورش است.

 چهار کاراکتر با چهار عقبه‌ی مختلف. نمادی از تعدد و شاید تشتت آرا و عقاید در دوران پر تلاطم دهه‌ی شصت خورشیدی است. دورانی که تشخیص سره از ناسره واقعا کار دشواری بود و شاید در کوران این تشتت‌ها بسیاری نیز بی گناه قربانی می‌شدند.

 یکی از نکاتی که در درون سریال نیز به آن اشاره شد انتخاب نام گروه است: شاهرخ. تلفیقی از نام دو عضو اول زیر شاخه‌ی محمدعلی. شاهو و فرخ. انتخاب این اسم در آن دوران پر شور و حماسه که کشور هم درگیر جنگ تحمیلی بوده و در آن واحد (به قول خود سریال) درگیر مبارزه و جنگ با سازمان منافقین بوده است، چندان مناسب نیست. شاهرخ بیشتر به نام یک رستوران، کافه یا اغذیه فروشی شباهت دارد تا این که نامی برای گروه چک و خنثی بمب آن هم زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.

انتخاب فریده سپاه منصور به عنوان بازیگر نقش مادر محمدعلی نیز چندان مناسب نیست. اختلاف سنی بین دو بازیگر به عنوان مادر و پسر برای مخاطب قابل درک نیست.

بیشتر بخوانید:

جدول پخش شبکه آی فیلم

پشت صحنه «شاهرگ» با حضور "سیروس گرجستانی"

م ه / ص گ 

نظر شما
ارسال نظر