پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4947
-
الف
+

«هشت بهشت» قدیمی نمی‌شود

حسن اکلیلی «هشت بهشت» را سریالی بدون تاریخ مصرف می داند.

به بهانه پخش «هشت بهشت» از آی فیلم فارسی، پای صحبت های «حسن اکلیلی» از معدود بازیگران اصلی این سریال که همچنان در قید حیات هستند، نشستیم.

به گزارش آی فیلم به نقل از تسنیم، سریال «هشت بهشت» از جمله اولین تجربه های حسن اکلیلی در تلویزیون به شمار می رود و البته این هنرمند اصفهانی از معدود بازیگران این مجموعه نمایشی به شمار می رود که همچنان در قید حیات است. بیشتر بازیگران سریال هشت بهشت از جمله هادی اسلامی، حسین پناهی، سیروس گرجستانی، خسرو شجاع زاده، میرصلاح حسینی و ... همانند کارگردانش اکبر خواجویی به رحمت خدا رفته اند. اکلیلی ضمن اینکه از این بازیگران به نیکی یاد می کند، می گوید که بسیاری از آنان با وجودی که در زمان خود ستاره بوده اند اما رفتاری صمیمی و بی ریا داشته اند.

اکلیلی علاوه بر هشت بهشت در سریال های دیگری از جمله غفلت، آتش دل، قصه شب یلدا، تفنگ سرپر، یکی بود یکی نبود، دل خوش سیری چند، پشت کوه‌های بلند و خاتون نیز بازی کرده است. گفتگو با این هنرمند پیشکسوت را با هم مرور می کنیم:

آیا این روزها بیننده سریال «هشت بهشت» از شبکه آی فیلم هستید؟

بله، سریال را می بینم و دنبال می کنم. فکر می کنم سریال هشت بهشت در طول این سال ها نزدیک به 50 بار از شبکه های مختلف بازپخش شده است و هر مرتبه یا دوستان اطلاع داده اند یا خودم سریال را دیده ام.

وقتی به تماشای بازپخش سریال در طول این سال ها نسشته اید، چه احساسی داشته اید؟

احساس می کنم همچنان سریال به روزی است و یک اثر ایرانی به حساب می آید. سریال، نگاهی انسانی دارد به مسایل جامعه و مفاهیمی همچون ایثار، گذشت، محبت، نوع دوستی و وطن دوستی در آن قابل مشاهده است. هشت بهشت پیام های انسانی و اخلاقی خوبی را به مخاطبان منتقل می کرد و شاید استقبال مردم از سریال هم به همین دلیل باشد.

اکثر بازیگرانی که در این سریال حضور داشتند و با آنها همبازی بودید و حتی کارگردان هم به رحمت خدا رفته اند. وقتی سریال را تماشا می کنید از این بابت چه احساسی دارید؟

از آنجا که سریال در شهرستان ضبط می شد همه ما بازیگران با هم زندگی می کردیم و خیلی به هم نزدیک بودیم. وقتی بازپخش سریال را می بینم از یک نظر خیلی دلم می گیرد و ناراحت و پریشان می شوم؛ اما از طرفی دیگر، احساس می کنم آنها نمرده اند. تصویر به نوعی آنها را زنده نگه داشته است. بازیگران سریال آدم های خاصی بودند که فقط با هم همبازی نبودیم، بلکه با هم زندگی کردیم.

سریال هشت بهشت در کجا تصویربرداری شد و چه مدت درگیر بازی در آن بودید؟

بخش هایی از سریال در روستای نیستانک شهرستان نایین فیلمبرداری شد. کاروانسرایی قدیمی در آنجا وجود داشت که برای تصویربرداری ترمیم شد. سکانس های مربوط به کاروانسرا را آنجا گرفتیم و مابقی بخش های تاریخی در اصفهان ضبط شد. هشت بهشت کار خوبی بود و هنوز که هنوز است وقتی دوستان سریال را می بینند درباره آن صحبت می کنند و درباره اش بحث می کنیم. تقریبا به مدت یکسال هم درگیر بازی در هشت بهشت بودم.

از دوبله سریال و به خصوص دوبله ای که برای نقش خودتان شده بود راضی بودید؟

آن زمان بیشتر سریال ها دوبله می شدند و به نظرم خودش یک نقطه قوت به شمار می رفت. صداهای خوبی هم به جای بازیگران سریال حرف زده بودند. صداهایی که آرامش بخش بوده و به خوبی روی شخصیت ها نشسته بودند. به هر حال، آن زمان همه با جان و دل کار می کردند، چه بازیگران و چه دوبلورها. دوبله سریال ها در زمان خودش کمک بزرگی به جذابیت آنها بود.

استقبال مردم از سریال هشت بهشت چگونه بود؟ چه نظر و واکنشی داشتند؟

من نزدیک به 20 سریال بازی کرده ام اما شاید هیچکدام شان به اندازه هشت بهشت مورد استقبال قرار نگرفته است. هشت بهشت از آن سریال هایی است که تاریخ مصرف ندارد و هنوز که هنوز است مردم درباره آن با من صحبت می کنند. حتی بعضی ها می پرسند که چرا ادامه آن ساخته نشده است؟ جالب است بدانید که مرحوم خواجویی قصد داشت بعد از سریال پدرسالار، فصل دوم هشت بهشت را بسازد که عمرش کفاف نداد. مرحوم خواجویی از دوستان من به شمار می رفت و انسان بسیار فرهیخته و کاربلدی بود. اگر امکانات امروز در اختیار او بود چه بسا می توانست کارهای بین المللی بسازد. سریال هشت بهشت با امکانات و بودجه محدودی ساخته شد. به نظرم این نوع سریال ها نیاز جامعه هستند و هنوز هم از بسیاری مجموعه های دیگر که فقط باعث آبروریزی و شرمندگی هستند جذاب تر به نظر می رسند.

یکی از نقاط قوت سریال هشت بهشت استفاده از متون کهن ادب فارسی در طراحی قصه هاست. به نظرتان چرا به خصوص در سال های اخیر نویسندگان و کارگردانان کمتر به سراغ این متون می روند؟

دلیلش این است که از اخلاقیات عبور کرده ایم و اشتباه فکر می کنیم. اتفاقا بهره گیری از ادبیات کهن فارسی اگر به شکل درستی باشد بسیار اثرگذار خواهد بود و با استقبال مخاطبان مواجه می شود. باید نگاه درستی به سریال سازی داشته باشیم. در زمانی که هشت بهشت ساخته شد هیچ کس ادعای خاصی نداشت، در حالی که بسیاری از بازیگران سریال برای خودشان ستاره بودند. امثال مرحوم هادی اسلامی و سیروس گرجستانی و حسین پناهی برای خودشان آرتیست های شناخته شده ای بودند و هر کدام شان می توانستند یک قصه را به تنهایی رهبری کنند، اما در پشت صحنه بسیار بی ریا و صمیمی بودند. درست است که آن زمان امکانات چندانی نبود اما بازیگرانی حرفه ای و کارگردانی کاربلد به خوبی در کنار هم قرار گرفته و هماهنگ شده بودند. من کارهای تاریخی زیاد کرده ام مثل «تفنگ سرپر» و «پشت کوه های بلند» اما سریال هشت بهشت صفای دیگری داشت. هر چند اگر امکانات بهتری در اختیار داشتیم از این بهتر هم می توانست باشد.

بیننده شبکه آی فیلم هستید؟

یکی از پنج نوه ام مشتری آی فیلم است و هر وقت به خانه می‌آیم با او می نشینیم و شبکه را می بینیم. به نظرم خیلی هم خوب است. با دیدن کارهای گذشته، حال مان هم بهتر می شود. متن و شیوه بازی ها در سریال های قدیمی چیز دیگری بود.

این روزها چه می کنید و مشغول چه کاری هستید؟

قرار است سری سوم سریال «آقای گرفتار» ساخته شود. نگارش فیلمنامه هم به پایان رسیده و فیلمبرداری سریال نزدیک است. هر چند کارگردان سریال هنوز مشخص نشده است. بچه های آقای گرفتار حالا 23 ساله هستند و هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارند و یک ایران کوچک در خانواده شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: 

آنونس هشت بهشت

خاطره بازی آی‌فیلم با سریال قدیمی هشت بهشت

بازی ماندگار زنده یاد سیروس گرجستانی در هشت بهشت

جدول پخش شبکه آی فیلم

نظر شما
ارسال نظر