پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3346
-
الف
+

دغدغه‌های زیست محیطی در خانواده دکتر ماهان

شبکه آی‌فیلم با نویسنده سریال «خانواده دکتر ماهان» گفتگوی اختصاصی انجام داد.

به بهانه پخش سریال «خانواده دکتر ماهان» از آی‌فیلم، گفتگویی اختصاصی با خانم «نسیم خُراشادی‌زاده» نویسنده این سریال انجام دادیم. 

به گزارش آی فیلم، مهم ترین ویژگی سریال «خانواده دکتر ماهان» را باید در توجه آن به مسائل  و دغدغه های زیست محیطی و توجه به طبیعت و صیانت از آن دانست. متاسفانه سریال های کمی درباره این مسائل مهم اجتماعی و عمومی ساخته شده و به قول نسیم خُراشادی‌زاده نویسنده این مجموعه، ساخت سریال های زیست محیطی یک ضرورت است. سریال هایی که صرفا نه برای سرگرمی مخاطب که برای آگاهی بخشی به او تولید می شوند. نمونه ای از این توجه را در سریال پایتخت و در کاراکتر بهبود فریبا به عنوان یک محیط بان شاهد بودیم که مورد توجه متولیان محیط زیست هم قرار گرفت.

 در سریال «خانواده دکتر ماهان» شخصیت اصلی قصه با بازی امین زندگانی یک دامپزشک است که تلاش می کند تا همسر و فرزندان نوجوانش را با خود در ماجراجویی شنیدن نوای اسرارآمیز طبیعت و پاسداری از زیست‌ بوم همراه کند. ضمن اینکه قصه آن در ستایش زندگی و خوشبختی خانوادگی است و مخاطبش را به ساده زیستی داوطلبانه دعوت می‌کند؛ دعوت به نگاهی تازه و الهام بخش در جهت تشویق جسارت تغییر و شکستن عادت‌هایی که انسان امروز را تنهاتر از همیشه، خسته و ملول کرده‌است. در گفت و گو با نسیم خُراشادی زاده نویسنده این سریال با ما همراه باشید.

اولین پرسشی که ممکن است در ذهن مخاطب سریال خانواده دکتر ماهان شکل بگیرد، عنوان سریال است که تداعی گر مجموعه کارتونی خانواده دکتر ارنست است. آیا الهام گرفتن آگاهانه ای در کار بوده یا نه؟ به ویژه اینکه محور قصه درباره خانواده یک دکتر است؟

زمانی که من برای نوشتن فیلمنامه مجموعه توسط آقای خوش رزم به کار دعوت شدم، طرح مجموعه با نام «دامپزشک» تصویب شده بود. با مشاوره با کارگردان، آقای قویدل و تهیه کننده مشغول نگارش شدم. داستانی حول محور دغدغه های خانوادگی و پژوهشی یک دامپزشک به نام دکتر ماهان. همزمان با کار نگارش، عنوان مجموعه با صلاحدید تهیه کننده به «خانواده دکتر ماهان» تغییر کرد، شاید برای تاکید بر جنبه خانوادگی کار و تاثیرش بر روند کار. گمان نمی کنم در انتخاب این نام از یک کارتون الهام گرفته شده باشد، گرچه نقشی در انتخاب عنوانش نداشتم.

از ویژگی های بارز و قابل توجه سریال توجه به مسائل محیط زیست و حفظ طبیعت و صیانت از حیوانات است که کمتر در سریال های تلویزیونی ما به آن پرداخته شده. چه شد که به سراغ این قصه رفتید و به نظر شما چقدر می توان دغدغه های محیط زیستی را در آثار نمایشی بازنمایی کرد؟

در مواجهه اولیه با طرح و دعوت به همکاری با این موضوع، خیلی خوشحال شدم. پیش از این فیلمنامه‌ای سینمایی در دست نگارش داشتم با همین موضوع برای رده سنی کودک. غیر از این، شخصا ماجراهای محیط زیستی و تلاش های مردمی و محیط بان ها را دنبال می کردم. بنابراین از نوشتن داستانی حول موضوع زیست بوم ، محیط زیست، شکار غیرقانونی و خطرات انقراض گونه های حیوانی و پوشش گیاهی و… استقبال کردم و آن را به فال نیک گرفتم و تلاش کردم در متن فرصت سوزی نکنم و ساده از مسائل نگذرم، گرچه این کار تنها تلاشی کوچک است و به نظرم باید در سطوح مختلف فرهنگی ادامه یابد.

شخصیت و قهرمان اصلی این قصه یک دامپزشک است. برای پردازش این شخصیت که امین زندگانی نقش آن را بازی کرد، درباره این حرفه و خرده فرهنگ های آن تحقیق صورت گرفت؟

مهم ترین ویژگی این شخصیت، تعهد به کار و حرفه اش است. در طراحی شخصیت، تلاش کردیم موضوع عشق به حرفه و اخلاق حرفه ای را در بطن رفتار، کردار و گفتار شخصیت دکتر ماهان نهادینه جلوه دهیم. در متن، شخصیت دکتر ماهان برای پژوهشی با هدف حفاظت از منابع طبیعی، ناچار است دست به انتخابی حرفه ای بزند و تهران و امکاناتش را رها کند. تلاش او برای اثبات درستی تصمیمش و حل و فصل مسائل مهاجرت کاری، سرانجام منجر به همراهی و اتحاد خانواده می شود تا گسست و تعارض های درون خانواده با همدلی برطرف شود. علاوه بر این هدف مستتر در کار، اهمیت عدم تمرکزگرایی تخصصی نسبت به پایتخت بود که یکی از مشکلات کشور است.

توجه به خانواده و به ویژه نوجوانان و توجه نوجوانان به مسائل محیط زیستی از مولفه های این مجموعه بود اما به تدریج این مسئله در قصه کمرنگ می شود. اگر موافقید دلیل آن را در چه می دانید؟

زمانی که متن را می نوشتم مدام با آقای قویدل در مورد پیشبرد قصه و شخصیت ها صحبت می کردم. دو فرزند خانواده در گسترش داستان نقشی پررنگ داشتند اما به دلایلی تنها سه قسمت بخش تهران توسط آقای قویدل کارگردانی شد و  بخش عمده فیلمنامه با کارگردان دیگری خارج از تهران، جلو رفت. به طور طبیعی کارگردان دیگر با سلیقه و نگاهی دیگر، بخش عمده داستان را تغییر داد و انسجام متن اولیه را به صلاحدید خود از صحنه گرفته تا دیالوگ ها بدون مشارکت با بنده تغییر داد که این می تواند به علت فشار تولید، تفاوت سلیقه و مصلحت های دیگر رایج در فرهنگ تولید باشد. در هر صورت بعد از سه قسمت اول، متن به واسطه نگاهی دیگر دوپاره شد و جور دیگری جلو رفت که البته از اضافه شدن نام کارگردان زیر فیلمنامه هم مشخص است.

هر نکته ای را که درباره این سریال دوست دارید بگویید، بفرمایید؟

نگارش فیلمنامه ای با موضوع محیط زیست برای من تجربه منحصر به فرد و جذابی بود. امیدوارم این موضوع و دغدغه در  کارهای دیگر هم وجود داشته باشد. نگاه آقای قویدل به درام و اشتیاق ایشان به نوشته شدن صحنه های ماجراجویانه در جهت نشان دادن زندگی و حرفه‌ی محیط بانان، دلگرم کننده بود. کار کردن با جناب خوش رزم هم که از تهیه کنندگان پیشکسوت هستند، درس بزرگی برای من به عنوان نویسنده بود.

بیشتر بخوانید: 

اختلاف نیلوفر و ماهان شروع شد

نگاهی به سریال خانواده دکتر ماهان

آنچه در اولین قسمت خانواده دکتر ماهان خواهید دید

نظر شما
ارسال نظر