پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5404
-
الف
+

لحظه آسمانی شدن شهید بابایی در شوق پرواز

سکانس به‌یادماندنی لحظه آسمانی شدن شهید بابایی در سریال «شوق پرواز» را تماشا کنید.

سکانس به‌یادماندنی لحظه آسمانی شدن شهید بابایی در سریال «شوق پرواز» را تماشا کنید.

به گزارش آی‌فیلم، پانزدهم مردادماه هر سال، یادآور شهادت یکی از بزرگ‌مردان این سرزمین است؛ امیر سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، یکی از ستارگان درخشان آسمان دفاع مقدس است.

چهاردهم آذرماه سال ۱۳۲۹، شهید عباس بابایی در خانواده‌ای مذهبی در شهر قزوین پا به این جهان گذاشت. دوران ابتدایی را در دبستان دهخدا و دوران متوسطه را در دبیرستان ناظم وفا گذراند. سال ۱۳۴۸ دیپلم را که گرفت، در رشته پزشکی پذیرفته شد. اما به دلیل علاقه به رشته خلبانی وارد دانشکده خلبانی شد تا در این رشته ادامه تحصیل دهد. وی در آزمون این دانشکده پذیرفته شده و یکسال بعد در سال ۱۳۴۹ جهت ادامه تحصیلات خلبانی خود به آمریکا رفت.

او در دوران تحصیل خود در آمریکا دوره های مخصوص خلبانی جنگنده اف - ۵ را گذراند و پس از فارغ التحصیلی گواهینامه آن را از شرکت نورثروپ آمریکا دریافت کرد و به کشور بازگشت. بازگشت او به وطن با ورود جنگنده‌های پیشرفته اف - ۱۴ به کشورمان مصادف شده بود. پس به دلیل مهارت بالای خلبانی و تیزهوشی فراوان به همراه تعدادی از همکارانش به برای پرواز با این جنگنده انتخاب و به پایگاه شکاری اصفهان منتقل شد.

شهید بابایی در واپسین سال‌های عمر رژیم طاغوتی به طور جدی‌تر وارد میدان مبارزه با رژیم ستمشاهی شد و با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مسئول انجمن اسلامی پایگاه هوایی اصفهان انتخاب شد. او با فعالیت‌های خود در این مسئولیت چنان درخشید که در سال ۱۳۶۰ با ارتقاء به درجه سرهنگ دومی به عنوان فرمانده پایگاه هشتم شکاری انتخاب شد. دو سال بعد در نهم آذرماه سال ۱۳۶۲ با ارتقاء به درجه سرهنگ تمامی از سوی فرمانده کل ارتش به عنوان معاون عملیات نیرو انتخاب و از اصفهان به تهران آمد.

او در دوران فعالیت چهار ساله خود در معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش بار‌ها در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت. هشتمین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۶ بود که به دلیل ابتکار در طراحی عملیات‌های مختلف و مهم به درجه سرتیپی ارتقاء پیداکرد.

شهید بابایی در دوران دفاع مقدس با انجام بیش از ۳ هزار ساعت پرواز با انواع جنگنده‌ها نقش مهمی در مقابله با تهاجم رژیم بعثی عراق داشت. شهید بابایی از سال ۱۳۶۴ تا هنگام شهادت در سال ۱۳۶۶ یعنی فقط به مدت دو سال توانست با انجام بیش از ۶۰ عملیات موفق هوایی به یکی از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش کابوس خلبانان بعثی بود.

وی در پانزدهمین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۶ یعنی فقط یک هفته پس از دریافت درجه سرتیپی و در روز عید قربان هنگامی که در حال بازگشت از یک ماموریت برون مرزی بود به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 

شهید بابایی چهارم شهریور ۱۳۵۳ با خانم ملیحه حکمت دختر دایی خود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های سلما، محمد و حسین است. متاسفانه همسر گرانقدر این شهید آسمانی نیز در روز سوم خرداد ۱۳۹۵ بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

از زندگانی شهید بابایی مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» به کارگردانی یدالله صمدی ساخته شد و در آن گوشه‌ای از رشادت‌ها و فعالیت‌های این شهید گرانقدر به نمایش درآمده است؛ که  که جزو آثار ماندگار یدالله صمدی به شمار می‌آید. در این سریال، شهاب حسینی و الهام حمیدی در نقش شهید بابایی و همسرش، بازی ماندگاری از خود برجای گذاشتند که با استقبال بسیار بالای مخاطبان همراه بود.

سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی در هنگام شهادت ۳۷ سال داشت، او اسوه‌ای بود که از کودکی تا واپسین لحظات عمر گرانقدرش همواره با فداکاری و ایثار زندگی کرد و به آرزویش که مقام شهادت بود نائل گردید و نام پرآوازه‌اش در تاریخ پرافتخار ایران جاودانه شد.

م.ه / ا.ا

نظر شما
ارسال نظر