پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2161
-
الف
+

حمیده خیرآبادی؛ نماد مادر ایرانی

برنامه «یاد یادها» درباره زنده یاد "حمیده خیرآبادی" صحبت می‌کند.

برنامه «یاد یادها» درباره زنده یاد "حمیده خیرآبادی" صحبت می‌کند.

حميده خيرآبادی متولد ۳۰ آذر ۱۳۰۳ در رشت، مرکز استان گيلان، بود.وی از جمله هنرمندان بازیگر زن بود كه به بهترین شكل ممكن در نقش مادر در فیلم های بسیار ایفای نقش كرد.
مرحوم حمیده خیرآبادی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران بود. بازیگری که به‌جای اینکه جلوی دوربین بازی کند، به‌خوبی فهمید که بازیگری اتفاقا یعنی جلوی دوربین بازی نکردن و خود بودن. او دریافت که اگر خودش باشد و سعی در به نمایش گذاشتن حالت یا اکتی نکند، لنز دوربین بیشتر خواهد پسندید و اگر لنز دوربین بپسندد، یعنی تماشاگر هم می‌پسندد.
اما تا وقتی‌که بود، انرژی و حس و حال مادرانه (نه مادرانگی خنثی، یک‌جور مادرانگی که هم احساسات و عواطف مادرانه را در خود دارد و هم حواس‌جمعی و ریزبینی زنانه را) در سینمای ایران نمودی پررنگ داشت و اتفاقا بیشتر از یک مادر معمول، شیرین و بامزه بود و نگران همه کاراکترهای مهم در فیلم‌ها. یک مادر نمونه‌ای ایرانی. 

او سه بار کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد. از جمله سریال‌های خیرآبادی می‌توان در قلب من، پدرسالار، سفر سبز و خانه سبز را نام برد.  

حميده خيرآبادی، ازيگر باتجربه سينما و تلویزیون ايران و مادر ثريا قاسمی، شامگاه دوشنبه ۳۰ فروردين‌ماه ۱۳۸۹ در ۸۶ سالگی در تهران درگذشت.

ه خ/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر