ابراهیم حاتمیکیا کارگردان فیلم سینمایی «خروج» با حضور در نشست رسانهای جشنواره فیلم فجر، درباره این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش آیفیلم به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عصر ۱۸ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.
نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا با حضور کارگردان، حبیبوالینژاد (تهیهکننده)، فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، سام قربیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفینیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوههای ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه) با حضور خسرو نقیبی (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو عصر امروز جمعه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدا قریبیان با اشاره به این موضوع که بعد از فیلم «گناهکاران» به جشنواره فیلم فجر نیامدهاست گفت: من برای دفاع از فیلم آمدهام.
در ادامه نقیبی با اشاره به جایگاه تثبیت شده حاتمیکیا در سینمای ایران افزود: او موثرترین فیلمساز بعد از انقلاب به شمار میآید. این فیلم بعد از سهگانههای اخیر پراکشن آقای حاتمیکیا برای من یادآور فیلمهایی مانند «موج مرده» اوست. فیلم «خروج» فیلم خلوتیاست و سکانسهایی از این فیلم ما را یاد سینمای سالهای دور این فیلمساز میاندازد.
او ادامه داد: در این فیلم نسبت به فیلمهای اخیر فیلمساز، خشم و اعتراض به شکل بارزتری نشان داده میشود. جنس اعتراض در این فیلم از جنس «موج مرده» است. حاتمیکیا متناسب با زمانه این جنس از اعتراض را برای این فیلم انتخاب کرده است.
هر چه سن ما بالا میرود فیلمسازی سختتر میشود
در ادامه ابراهیم حاتمیکیا در پاسخ به اینکه اگر به جای کاراکتر اصلی فیلم «خروج» بودید به رئیس جمهور چه میگفتید، گفت: واقعیت این است که این پانورامای اینجا کمی فشار میآورد. گویا هرچه سن ما بالاتر میرود فیلمسازی سختتر میشود و توقع ها هم بالاتر می رود. در بیست دقیقه ابتدایی فیلم میگفتیم که این کشاورزان چه میخواهند به رییسجمهور بگویند حتی در آخر فیلم هم حرف آنها از زبان کامبیز دیرباز گفته میشود.
سام قریبیان در پاسخ به پرسشی مبنیبر تجربه همبازی شدن با پدرش گفت: این فرصتی بود که آقای حاتمیکیا فراهم کردند. قهرمان اصلی فیلم آقای قریبیان هستند و من هم از این فرصت استفاده کردم. بعد از ۲۶ سال در کنار پدرم حضور پیدا کردم که خیلی برایم تجربه لذت بخشی بود.
سپس پانتهآ پناهیها بازیگر فیلم درباره شباهت نقشش در فیلم «خروج» با فیلم «نفس» اظهار کرد: نگران بودم که این نقش شبیه نقشم در فیلم «نفس» شود. نمیدانم چگونه شد نتیجه همیشه برایم ترسناک است. سعی کردم این اتفاق نیفتد و با تغییراتی متفاوت شود.
مسئولیت پایانبندی فیلم را میپذیریم
حاتمیکیا درباره پایانبندی فیلم و اعمال نظر سفارشی در این زمینه گفت: این پایانبندی تحمیلی نبود و مسئولیتش را میپذیرم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه در زمان «دیدهبان» گفته از کسب سیمرغ عذاب وجدان می گیرد و اگر فیلم جدیدش سیمرغ بگیرد عذاب وجدان می گیرد یا نه؟ بیان کرد: من تا لحظه آخر هرچقدر سیمرغ بگیرم همه را نگه میدارم.
حاتمی کیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود چرا با ساخت این فیلم شوخی عمدی با سینما داشتهاید، گفت: این را نمیدانم.
وی عنوان کرد: رفتن به سراغ فیلمی که در روستا باشد برایم جذاب و مسأله بود میخواستم از این مرکز دربیایم. بازی کردن با بازیگرانی که تجربههای زیادی دارند بسیار لذتبخش بود. سفر با تراکتورِ آنها از خاطرم نمیرود الان هم که نگاه می کنم از این همراهی آنها لذت می برم.
حاتمیکیا در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود «این فیلم درباره اعتراض است و نظرتان درباره عتراضات آبان ماه چیست؟» سکوت کرد.
کارگردان «خروج» درباره شوخی با عنوان «امامزاده پاستور» در فیلم بیان کرد: اینکه گفتیم امامزاده پاستور یک شوخی کلامی است و چیز عجیبی نیست.
وی درباره گریم غیرواقعی رییسجمهور در فیلم هم گفت: به شما مربوط نیست که من رییسجمهور را نشان میدهم یا نه. من در فیلم دلم میخواست همینقدر که دیدید نشان بدهم.
خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما
قریبیان اظهار کرد: من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. من وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم. در این هفت سال پیشنهادهای زیادی شد، از هیچکدام خوشم نیامد دلم میخواست با کاری که دوست دارم حرفهام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدم این فرصت پیش آمده است.
وی افزود: می دانستم فیلم زحمت زیادی دارد فقط یک ماه تمرین تراکتور سواری کردم. بنابراین این فیلم را دوست داشتم. همکاری به دلیل زیبایی فیلمنامه ایجاد شد و بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام میکنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی میکنم چون دیگر حوصله بچهبازی و غرضورزی مسئولان سینمایی را ندارم.
حاتمیکیا در پاسخ به اینکه «فکر نمیکنید فیلم حرفی برای امروز ندارد» با قاطعیت گفت: «نه» که این پاسخ با تشویق اصحاب رسانه همراه شد.
این فیلمساز درباره فاصله گرفتن از سینمای همیشگی اش بیان کرد: من همه نوع فیلمی ساختهام و تجربیات مختلفی در ژانرها مختلف دارم. سینما مساله من است. این چشمهای انصاف کجاست. ما برای ساخت این فیلم در شهرستان زحمت زیادی کشیدیم و من تلاش کردم سینما بسازم و همیشه هم این تجربه برای من زیباست.
آرزومندم درباره حاج قاسم فیلم بسازم
حاتمیکیا درباره تصمیم گیری برای ساخت فیلمی درباره شهید قاسم سلیمانی، تصریح کرد: نمیدانم. آرزویم این است که فیلم ایشان را بسازم ولی نمیدانم چه پیش میآید. زمانی آرزویم این بود که درباره شهید چمران فیلم بسازم اما علاقهمند هستم درباره زندگی سردار سلیمانی هم حتما فیلمی بسازم.
وی درباره انتخاب اسامی شخصیتها توضیح داد که اسمها به شکل تخیلی انتخاب شده و تنها «بخشی» نام فامیل واقعی شخصیت داستان بود که فیلم براساس آن ساخته شده اما نامش چیز دیگری بوده و «رحمت» نبود.
م ه / ا ز