پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3986
-
الف
+

جایزه 15 هزار لیری برای «آسک»

مهدی زمانپور با فیلم «آسک»، جایزه بهترین فیلم جشنواره «زعفران طلایی» را دریافت کرد.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از ایرنا، مهدی زمانپور کارگردان ایرانی برای ساخت اثر «آسَک»، جایزه بهترین فیلم بیستمین جشنواره بین‌المللی مستند زعفران طلایی که در شهر زعفران‌بولوی ترکیه برگزار شد را دریافت کرد.

توفیق شنول با «روح شهرها» و ابرو چاکرکایا نیز با «آخرین قبایل» موفق به کسب جایزه دوم و سوم شدند. جایزه بهترین فیلم آماتور به فاتح ارتیکن برای فیلم یایلاجی اعطا شد.

مستند «آسَک» به معنی آسیاب دستی کوچک، روایتگر داستان زندگی یک پیرمرد جنوبی است که با لمس و چشیدن طعم سنگ‌ها، سنگ مورد نیاز خود را پیدا و استخراج می‌کند. او سپس با ابزار ابتدایی مانند اره دستی و تیشه، ظروف جنوبی مثل سنگ نان‌پزی و هاون درست و با فروختن آن‌ها امرار معاش می‌کند.

زمانپور عنوان کرد: ساخت «آسَک» را زمستان سال گذشته آغاز کردم و مردادماه امسال نیز آخرین مراحله فیلمبرداری انجام شد. این را هم باید بگویم در این اثر بر خلاف آثار گذشته‌ام که در طبیعت شمال انجام می‌شد به جنوب کشور رفتیم.

مهدی زمانپور فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تولید سیما گرایش کارگردانی از دانشکده صداوسیما، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی که فیلمهای مستند بسیار زیادی تولید کرده‌است.

زمانپور جوایز متعدد بین‌المللی و داخلی را در کارنامه خود دارد و تا کنون بیش از ۳۰ تندیس از جمله سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۱ و جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره سینما حقیقت و جشنواره‌های داخلی دیگر و نیز جایزه بهترین فیلم میان مدت جشنوارهٔ مستند ویزیون دوریل سوئیس ۲۰۱۴ (یکی از معتبرترین جشنواره‌های مستند جهان) و جوایزی دیگر از جشنوارهای بین‌المللی کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، روسیه، قطر، مصر و دیگر کشورها بدست آورد.

/ س م

نظر شما
ارسال نظر