پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5459
-
الف
+

همیشه برای مردم فیلم ساختم/ هما روستا، عاشق‌ترین بازیگری که دیدم

پوران درخشنده پیرامون آخرین فعالیت‌هایش با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخته است.

پوران درخشنده در خصوص دغدغه‌های فیلم‌سازی‌اش و آخرین فعالیت‌هایش با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخته است.

پوران درخشنده که از کارگردانان برجسته حوزه سینمای اجتماعی است، فعالیت‌های سینمایی خود را با تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم در سال ۱۳۶۵ آغاز کرد و اولین فیلمش را با نام «رابطه» در سال ۱۳۶۵ ساخت. او در عرصه‌های کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی سینما فعالیت دارد و آثارش توانسته جوایز متعددی را از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی همچون فجر، جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، جشنواره فیلم زنان از آرژانتین، جشنواره فیلم غیرمتعهدها در کره شمالی، جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و ... از آن خود کند.

درخشنده را به عنوان یک فیلمساز اجتماعی می‌شناسند و خودش نیز می‌گوید برای مردم و جامعه و رفع مشکلات فیلم می‌سازم نه برای دل خودم.

در ادامه گفت‌وگوی آی‌فیلم با پوران درخشنده را می‌خوانید:

آی‌فیلم: خانم درخشنده شما پس از سال 91 که فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را ساختید تا سال 95 فعالیتی نداشتید که با «زیر سقف دودی» آمدید.دلیل دوری شما چه بود؟

درخشده: خب واقعیت این است که من به دنبال مشکلاتی در جامعه هستند که وجود دارند اما کمتر کسی به آن ها توجه نشان می دهد و در واقع آن مشکلات دیده نمی شوند.«هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» نیز از آن دسته از مشکلات بود که می خواستم از زوایایی به آن پرداخته بشود و امیدوارم که موفق بوده باشم.پرداختن به موضاعات این چنینی حساسیت دارد و من می خواهم به بهترین شکل به آن پرداخته شود و احساس می کنم به آسانی عبور کردن از آن ها درست نیست.و این فاصله همین پرداختن به جزئیات بیشتر بود.

آی‌فیلم: فکر نمی‌کنید شما به سمت کارهایی رفتید که مضمونی تلخ دارد و امید در کارهای شما کمرنگ شده است؟

درخشنده: من همچین فکری نمی‌کنم زیرا من به عنوان یک کارگردان و فیلمساز برای خودم رسالتی قائل هستم و آن رسالت این است که مشکلات جامعه را با هدف روشنگری به مردم نشان دهم .درست است که من از مشکل صحبت می‌کنم اما بیشتر در مورد مشکلات آگاهی می‌دهم تا مردم بتوانند از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کنند.و وقتی شما فیلمسازی اجتماعی با روحیه هشداردهنده باشید یعنی به دنبال راهکار هستیدمن میخواهم مردم وهمه آنهایی که درجایگاه مرتبط مسئولیتی دارند نسبت به این دست موضوعات حساس شوند و من دنبال راهکارم دنبال حل مساله‌ام نه نمایش تلخی ،پس این دست ازفیلم ها اتفاقا امیددارد.

آی‌فیلم: شما فیلمساز دغدغه مندی هستید و مسائلی که در جامعه هست را به تصویر می کشید.«زیر سقف دودی» چگونه شکل گرفت؟

درخشنده:حدود دوسال پیش میخواستم درمورد فیلمی درخصوص طلاق رسمی صحبت کنم ولی هر چه جلو رفتم در حضورم با مردم فهمیدم جامعه چندین گام ازمن جلوتراست و دیدم که برخی از زن و شوهرها دچار طلاق عاطفی شدند که خب پدیده ی بسیار سختی است که خانواده را از بین می برد و من به عنوان یک کارگردان تمام تلاشم را می کنم که بنیان خانواده حفظ شود و نه تنها حفظ شود بلکه با نشان دادن راه های سستی بنیان خانواده مردم هشیار شوند و پایه های خانواده ی خود را محکم کنند و من مردم را دوست دارم وسفارش ازمردم میگیرم وبرای خودم هیچ گاه فیلم نساختم.

آی‌فیلم: خانم درخشنده، تا به امروز جوایز بسیاری از جشنواره های مختلف گرفتید و همچنین بازیگران و عوامل دیگر فیلم با حضور در فیلم های شما، شانس های بزرگ گرفتن جوایز از جمله سیمرغ جشنواره فجر محسوب می‌شوند که جشنواره سی‌وپنجم فجر نیز این اتفاق افتاد. برای خود پوران درخشنده گرفتن جایزه چقدر مهم است؟

درخشنده: شاید این نوع صحبت کردن برای من کمی شعاری باشد اما کسانی که پرونده کاری من را دنبال کرده اند و یا از نزدیک من را می‌شناسند، می‌دانند که این جوایز برای من مهم نیست هر چند ارزش فراوانی برای من دارد اما هیچ وقت، به جایزه گرفتن فکر نکردم. ولی بارها فکر کرده ام که آیا فیلمی که می‌سازم به درد مردم می خورد یا نه؟ و آیا رضایت دارند از فیلم من یا خیر؟برای من رضایت مردم مهم است نه سیمرغ بلورین و جوایز دیگر.البته باید بگویم که وقتی عوامل فیلم از بازیگران گرفته تا تصویربرداری و ...جایزه‌های مختلف راکسب می‌کنند از اعماق قلبم خوشحال می‌شوم و برایشان ذوق می‌کنم.

آی‌فیلم: این روزها شبکه آی‌فیلم از زنده یاد هما روستا مجموعه تلویزیونی «ترانه مادری» را پخش می‌کند.شما تجربه همکاری با وی را در فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» داشتید.

درخشنده: خدا روحش هما روستای عزیز را شاد کند.یکی از عاشق ترین آدم هایی بود که در سینما و تئاتر و تلویزیون دیده بودم که با عشق نقشش را ایفا می‌کرد .حتی سختی هم که می‌کشید از چشمانش عشقش نسبت به بازیگری دیده می‌شد.من در« پرنده کچک خوشبختی» شاهد تمام زحماتش بودم که چطور برای نقش معلم با آن دختری که ناشنوا بود سختی کشید و وقت گذاشت.خداوند رحمتش کند.

آی‌فیلم: خانم درخشنده این روزها مشغول چه کاری هستید و فیلم جدیدی در سال 96 می سازید یا خیر و «زیر سقف دودی» چه زمانی اکران می شود؟

درخشنده: بله.درحال حاضرمراحل اولیه ساخت فیلم جدید خود را آغاز کرده‌ام. در حال حاضر به تحقیقات برای نگارش فیلمنامه مشغول هستم ونگارش آن هنوز شروع نشده است اما به زودی مشغول به نگارش آن می‌شویم.در خصوص فیلم جدیدم هم باید بگویم که مضمون آن در مورد پسرها است و این فیلمنامه به بررسی مشکلات و روابط پسرها در سنین جوانی پرداخته و به واکاوی منشا اخلاقی و مشکلات روحی پسران می‌پردازد و اینکه باید بگویم زمان مورد نظر ما برای اکران فیلم زیر سقف دودی بعد از ماه مبارک رمضان بوده و این فیلم در صورتی که مذاکرات به سرانجام رسیده و مشکلی پیش نیاید «عید فطر» اکران خواهد شد.

*مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم

نظر شما
ارسال نظر