محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم سینمایی دفاع مقدس «روز سوم»، در مصاحبه اختصاصی با شبکه آیفیلم از رازهای ماندگاری اثرش پرده برداشت.
لطیفی در گفتگو با آیفیلم درباره مضمون عاشقانه «روز سوم» و ارتباطش با ماندگاری اثر گفت: یک قرن از شروع فیلمهای داستانی گذشته و تجربه نشان داده است در طول این سالها اگر مضمون فیلم عشق باشد، آن فیلم ماندگار است. درخصوص عشق فواد به سمیره در فیلم «روز سوم» نیز خیلیها معتقد بودند که این عشق، عشق غریبی است و اگر من کم تجربه بودم این فیلم را مانند فیلم "نبرد مسکو" به صورت مستند میساختم که هیچ ماندگاری نداشت.
وی خاطر نشان کرد، داستانهایی که دغدغههای جهانشمول داشته باشند و برای هر مخاطبی حس همزادپنداری ایجاد کنند شانس ماندگاری بیشتری خواهند داشت.
"این قصه به استناد من یک قصه جهانی است و میشود الگوبرداری کرد و در جاهای مختلف نمونههایی از این قصه را نشان داد و سعی فیلمسازان ایرانی در خصوص ساختن فیلمهای دفاع مقدس این است که اگر فیلمی میسازیم آن فیلم در همه جای دنیا همزاد پنداری بشود."
وی همچنین در تکمیل سخنانش از اکران این فیلم در مسکو و گریه مخاطبان روسی مثال زد.
لطیفی در ادامه مصاحبه از رسالت فیلمساز ایرانی در ساخت فیلمهای دفاع مقدسی گفت: رسالت فیلمساز آن است که به تدریج به مخاطب نشان دهد، نه آنکه واقعیت را به یکباره به او بگوید و او سعی کرده در «روز سوم» این رویه را در پیش گیرد.
او درباره خلق شخصیتهای طبیعی، واقعی و خاکستری، ولو آنکه ضدقهرمان باشند بیان کرد: کشورهای ایران و عراق هشت سال با یکدیگر جنگیدند و نمیشود گفت که افسران عراقی کمهوش بودند و روبروی عراقیهای باهوش ایستادن و شکست دادن کار بسیار شیرینتری است.
"در واقع خلق شخصیتی به عنوان دشمن که ویژگیهای مثبتی نیز دارد، مخاطب را بیشتر درگیر میکند و به جذابیت و ماندگاری اثر کمک میکند."
برای مشاهده مصاحبه ویدیویی و اختصاصی شبکه آی فیلم با این کارگردان به لینک زیر مراجعه فرمایید:
مصاحبه آیفیلم با محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم سینمایی «روز سوم»
ب س/ ا.ا