
رسول ملاقلیپور
ملاقلیپور، رسول (زادهی ۱۷ شهریور ۱۳۳۴، تهران_ درگذشت ۱۶ اسفند ۱۳۸۵، تهران)
رسول ملاقلی پور به خاطر فقر مالی دورهی متوسطه را رها کرد و عکاسی را به صورت آماتور انتخاب کرد. او به دلیل لکنت زبان در سال ۱۳۵۴ وارد کلاسهای فن بیان بازیگری تئاتر شد و عکاسی را به صورت حرفهای آموخت. با شروع جنگ در سال ۱۳۵۹ کار حرفهای خود را آغاز کرد و به عنوان عکاس خبرنگار به خرمشهر رفت. در آخرین روزهای عقب نشینی خرمشهر وی توانست فیلمبرداری را نیز تجربه کند.
ملاقلیپور اولین تجربههای ساخت فیلمهایش را با دوربین ۱۶ میلیمتری آغاز کرد و توانست فیلم «سقای تشنه لب» را به عنوان نویسنده، تهیهکننده و کارگردان برای حوزه اندیشه و هنر اسلامی بسازد. او برای ساخت فیلم کوتاه «شاه کوچک» موفق به دریافت جایزهی بهترین فیلم از جشنوارهی وحدت شد.
فیلم سینمایی «نینوا» (۱۳۶۳) فیلم بلندی است که ملاقلیپور را وارد حیطهی سینما کرد.
از جمله افتخارات ملاقلیپور، میتوان به نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم «قارچ سمی» (۱۳۸۰) و بهترین کارگردانی برای فیلم «سفر به چزابه» (۱۳۷۴) از جشنوارهی فیلم فجر اشاره کرد. وی همچنین نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «هیوا» (۱۳۷۷) از جشنوارهی فیلم فجر در کارنامهاش دارد.
او به عنوان نویسنده و کارگردان در فیلمهایی چون «بلمی به سوی ساحل» (۱۳۶۴)، «پرواز در شب» (۱۳۶۵)، «افق» (۱۳۶۷)، «مجنون» (۱۳۶۹)، «خسوف» (۱۳۷۱)، «پناهنده» (۱۳۷۲)، «نجاتیافتگان» (۱۳۷۴)، «کمکم کن» (۱۳۷۷)، «نسل سوخته» (۱۳۷۸)، «مزرعه پدری» (۱۳۸۱) و «میم مثل مادر» (۱۳۸۵) حضور داشته است.
این هنرمند، در آخرین سفر خود به کربلای معلا برای بازدید مکانهای فیلمبرداری، از فرصت استفاده کرد و مستندی به نام «۶ گوشهی عرش» را جلوی دوربین برد که آخرین اثر او محسوب میشود.
رسول ملاقلیپور از کارگردانان متعهد سینمای پس از انقلاب بود که در اثر سکته، دار فانی را وداع گفت.