پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3679
-
الف
+

مصاحبه آی‌فیلم با مهدی همایونفر تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتوبوس شب»

مهدی همایونفر در گفت‌وگوی اختصاصی با آی‌فیلم به ارائه توضیحاتی درباره فیلم سینمایی «اتوبوس شب» پرداخت.

مهدی همایونفر تهیه کننده سینما، در گفت‌وگوی اختصاصی با آی‌فیلم به ارائه توضیحاتی در خصوص فیلم «اتوبوس شب» پرداخت.

آی‌فیلم: چرا نام فیلم را «اتوبوس شب» گذاشتید؟

همایونفر: داستان سینمایی «اتوبوس شب» برگرفته از قصه‌ی حبیب احمدزاده به نام «یک اسیر و 39 نفر» بود که این داستان به اصرار حبیب احمدزاده توسط کیومرث پوراحمد خوانده شد و پوراحمد داستان را پسندید که داستان مربوط به یک نوجوان بود که مامور می‌شود عده‌ای از اسرای عراقی را به عقب برگرداند و در جریان این انتقال که در شب و توسط یک اتوبوس صورت می‌گیرد راه را گم می‌کنند و نوجوان یک درامی را شکل می‌دهد که قصه‌ی اصلی بر این پایه نوشته شده است و به نظر می‌رسد پوراحمد چون داستان در شب و اتوبوس بود این نام را بر فیلم گذاشت.

آی‌فیلم: فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم خیلی توجه را جلب می‌کند. چرا در این فیلم تصاویر را سیاه و سفید می‌بینیم؟

همایونفر: این پاسخی است که کیومرث‌پوراحمد باید بدهد، اما همیشه پوراحمد می‌گفت ضرورتی ندارد فیلم رنگی گرفته شود، زیرا تصاویر در شب و در محیط بسته اتوبوس است و غیر از سکانس اول و آخر که خارج از اتوبوس فیلمبرداری شده است، همه ی فیلم در اتوبوس می‌گذرد و در مصاحبه‌هایی که پوراحمد داشته با سیاه و سفید کردن فیلم می‌خواهد نارضایتی خود را از حادثه جنگ برساند و این معنا را داشت که ما هیچ وقت دوست نداشتیم وارد جنگ شویم و در دفاع مقدس هم فقط از خاک خود دفاع کردیم.

آی‌فیلم: اتوبوس در فیلم می‌تواند نمادی از این باشد که انسان‌ها همه در یک مرکب قرار دارند و در یک جهت مشترک حرکت می‌کنند و در واقع نیازی به جنگیدن با یکدیگر نیست؟

همایونفر: بله. حتی در ابتدای اکران فیلم برخی‌ها می‌گفتند این فیلم ضد جنگ است و این درست است زیرا چه کسی از دیدن و شنیدن اتفاقات جنگ لذت می‌برد و پوراحمد در تلاش بود تا نگرانی‌ها خود را از حادثه جنگ بگوید و سازنده دوست داشت نشان دهد که نمی‌خواست جنگ اتفاق بیافتد و باید بگویم زمانی فیلم ساخته شد که صدام هنوز زنده بود و رابطه ما و عراقی‌ها هنوز خوب نبود و در آن مقطع اعلام کردیم که دشمنی بین ما و صدام بود نه مردم عراق و در کل این فیلم ضد جنگ است نه ضد دفاع مقدس واکنون ما با عراقی‌ها در یک جبهه واحد در برابر داعش ایستاده‌ایم.

آی‌فیلم: توضیحی در خصوص بازی‌های خوب فیلم بفرمایید.

همایونفر: کیومرث پوراحمد، استادی خود را در فیلم «قصه‌های مجید» و کار با نابازیگران نشان داده بود و در «اتوبوس شب» تدبیر این بود که در نقش نوجوان بازیگر حرفه‌ای انتخاب نکنیم و بر این مبنا فراخوانی دادیم و از بین تعدادی زیاد، ده نفر انتخاب شدند و همه اتفاق نظر داشتیم بر روی شخص دیگری و فقط کیومرث پوراحمد، «مهرداد صدیقیان» را انتخاب کرد و پس از گذشت سال‌ها هنوز بازی صدیقیان دلچسب است.

آی‌فیلم: موسیقی فیلم بسیار خوب بود. در این خصوص توضیح بدهید.

همایونفر: طول موسیقی در فیلم چهار دقیقه است که کارن همایونفر آن را ساخته است و پوراحمد تردید داشت که این موسیقی استفاده شود یا نه و علی‌رغم تردیدی که داشت چهار دقیقه موسیقی در فیلم گذشت.

آی‌فیلم: بازیگران حرفه‌ای در نقش‌های کوتاه و بازیگران غیر حرفه‌ای در نقش‌های بلند استفاده شده‌اند و دلیل این کار چیست؟

همایونفر: این کار تقریبا در چند فیلم استفاده شده است، مثلا الناز شاکردوست لطف کرد و در نقش همسر شهید به ایفای نقش پرداخت و خاطره خوشی را از خود به جای گذاشت.

آی‌فیلم: تجربه دیگر کارهای خود را بگویید.

همایونفر: بی‌نظیرترین مستندی که در طول جنگ اتفاق افتاد، مجموعه «روایت فتح» است و بی‌نظیر بودن آن به خاطر نوع نگاه شهید آوینی به جنگ است و آنچه شهید آوینی تمام تلاش خود را کرد، نگاه انسانی به جنگ است و از خشونت‌های جنگ به دور بود و بعد از آن ما تلاش کردیم آثاری را بسازیم که این حادثه بزرگ فراموش نشود و همیشه به یاد نسل بزرگ ایران باشیم.

ه خ / س م

نظر شما
ارسال نظر