مهدی همایونفر تهیه کننده سینما، در گفتوگوی اختصاصی با آیفیلم به ارائه توضیحاتی در خصوص فیلم «اتوبوس شب» پرداخت.
آیفیلم: چرا نام فیلم را «اتوبوس شب» گذاشتید؟
همایونفر: داستان سینمایی «اتوبوس شب» برگرفته از قصهی حبیب احمدزاده به نام «یک اسیر و 39 نفر» بود که این داستان به اصرار حبیب احمدزاده توسط کیومرث پوراحمد خوانده شد و پوراحمد داستان را پسندید که داستان مربوط به یک نوجوان بود که مامور میشود عدهای از اسرای عراقی را به عقب برگرداند و در جریان این انتقال که در شب و توسط یک اتوبوس صورت میگیرد راه را گم میکنند و نوجوان یک درامی را شکل میدهد که قصهی اصلی بر این پایه نوشته شده است و به نظر میرسد پوراحمد چون داستان در شب و اتوبوس بود این نام را بر فیلم گذاشت.
آیفیلم: فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم خیلی توجه را جلب میکند. چرا در این فیلم تصاویر را سیاه و سفید میبینیم؟
همایونفر: این پاسخی است که کیومرثپوراحمد باید بدهد، اما همیشه پوراحمد میگفت ضرورتی ندارد فیلم رنگی گرفته شود، زیرا تصاویر در شب و در محیط بسته اتوبوس است و غیر از سکانس اول و آخر که خارج از اتوبوس فیلمبرداری شده است، همه ی فیلم در اتوبوس میگذرد و در مصاحبههایی که پوراحمد داشته با سیاه و سفید کردن فیلم میخواهد نارضایتی خود را از حادثه جنگ برساند و این معنا را داشت که ما هیچ وقت دوست نداشتیم وارد جنگ شویم و در دفاع مقدس هم فقط از خاک خود دفاع کردیم.
آیفیلم: اتوبوس در فیلم میتواند نمادی از این باشد که انسانها همه در یک مرکب قرار دارند و در یک جهت مشترک حرکت میکنند و در واقع نیازی به جنگیدن با یکدیگر نیست؟
همایونفر: بله. حتی در ابتدای اکران فیلم برخیها میگفتند این فیلم ضد جنگ است و این درست است زیرا چه کسی از دیدن و شنیدن اتفاقات جنگ لذت میبرد و پوراحمد در تلاش بود تا نگرانیها خود را از حادثه جنگ بگوید و سازنده دوست داشت نشان دهد که نمیخواست جنگ اتفاق بیافتد و باید بگویم زمانی فیلم ساخته شد که صدام هنوز زنده بود و رابطه ما و عراقیها هنوز خوب نبود و در آن مقطع اعلام کردیم که دشمنی بین ما و صدام بود نه مردم عراق و در کل این فیلم ضد جنگ است نه ضد دفاع مقدس واکنون ما با عراقیها در یک جبهه واحد در برابر داعش ایستادهایم.
آیفیلم: توضیحی در خصوص بازیهای خوب فیلم بفرمایید.
همایونفر: کیومرث پوراحمد، استادی خود را در فیلم «قصههای مجید» و کار با نابازیگران نشان داده بود و در «اتوبوس شب» تدبیر این بود که در نقش نوجوان بازیگر حرفهای انتخاب نکنیم و بر این مبنا فراخوانی دادیم و از بین تعدادی زیاد، ده نفر انتخاب شدند و همه اتفاق نظر داشتیم بر روی شخص دیگری و فقط کیومرث پوراحمد، «مهرداد صدیقیان» را انتخاب کرد و پس از گذشت سالها هنوز بازی صدیقیان دلچسب است.
آیفیلم: موسیقی فیلم بسیار خوب بود. در این خصوص توضیح بدهید.
همایونفر: طول موسیقی در فیلم چهار دقیقه است که کارن همایونفر آن را ساخته است و پوراحمد تردید داشت که این موسیقی استفاده شود یا نه و علیرغم تردیدی که داشت چهار دقیقه موسیقی در فیلم گذشت.
آیفیلم: بازیگران حرفهای در نقشهای کوتاه و بازیگران غیر حرفهای در نقشهای بلند استفاده شدهاند و دلیل این کار چیست؟
همایونفر: این کار تقریبا در چند فیلم استفاده شده است، مثلا الناز شاکردوست لطف کرد و در نقش همسر شهید به ایفای نقش پرداخت و خاطره خوشی را از خود به جای گذاشت.
آیفیلم: تجربه دیگر کارهای خود را بگویید.
همایونفر: بینظیرترین مستندی که در طول جنگ اتفاق افتاد، مجموعه «روایت فتح» است و بینظیر بودن آن به خاطر نوع نگاه شهید آوینی به جنگ است و آنچه شهید آوینی تمام تلاش خود را کرد، نگاه انسانی به جنگ است و از خشونتهای جنگ به دور بود و بعد از آن ما تلاش کردیم آثاری را بسازیم که این حادثه بزرگ فراموش نشود و همیشه به یاد نسل بزرگ ایران باشیم.
ه خ / س م