پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
14224
-
الف
+

آمنه بهرامی: فیلم لانتوری برداشت بدون اجازه از داستان واقعی من است

آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی که از دو چشم نابینا شد، در مصاحبه‌ای اختصاصی با آی‌فیلم در مورد شکایتش از فیلم «لانتوری» توضیحاتی ارایه کرد.

آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی که از دو چشم نابینا شد، در مصاحبه‌ای اختصاصی با آی‌فیلم در مورد شکایتش از فیلم «لانتوری» توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش آی‌فیلم آمنه که نخستین کسی است که موفق به گرفتن حکم قصاص به عنوان قربانی اسیدپاشی شد ولی در آخرین لحظات از حق قانونی خود گذشت، میگوید به دلیل استفاده بی‌اجازه «لانتوری» از داستان زندگی‌اش، تصمیم به شکایت از عوامل این فیلم سینمایی گرفت.

این قربانی اسیدپاشی در مورد دلیل شکایتش به آی‌فیلم گفت: "من یک قرارداد داشتم با کمپانی آلمانی برای فیلم و زنگ زدم به ایشان و گفتم قرارداد را بیاورید که من امضایش کنم، من دارم برمی‌گردم ایران، به من گفتند قرارداد سوخته. گفتم قرارداد سوخته یعنی چی؟ که گفتند بله فیلمی به اسم «لانتوری» در بهمن 94 در نمایشگاه برلین (جشنواره فیلم برلین) شرکت کرده که این از زندگی شما گرفته شده. فیلم خیلی ضعیف و بدساخت است ولی متاسفانه لحظه‌های کلیدی یعنی پاشیدن اسید، گرفتن قصاص و بخشش که همه مال شما بوده و برای ما مهم بوده که از این قسمت‌ها استفاده کنیم برای فیلم سوخته شده و در این فیلم استفاده کردند."

آمنه در ادامه سخنانش در رابطه با اهمیت داستان زندگی‌اش و منحصر به فرد بودن آن تاکید کرد: "اصلا چرا چهره من جهانی شد؟ چون که من قصاص را گرفتم. برای اولین بار در جهان اولین کسی بودم که قصاص را گرفتم برای اسید پاشی. قانون قصاص بود برای موردهای دیگر اما برای اسیدپاشی قانون قصاصی وجود نداشت و من گرفتم و بعدش هم خودم بخشش کردم. یعنی این قانون به اسم من ثبت شد حتی در کتاب من  به اسم «چشم در برابر چشم» این قانونی که من گرفتم قصاص به اسم من ثبت شد."

او در ادامه گفت: " چهارسال پیش آلمان‌ها آمدند از زندگیم فیلم بسازن، من قبول نکردم یعنی سر پول به توافق نرسیدیم تا دو سال پیش سال 93 قرار شد 250 هزار یورو به من بدهند با دو درصد فروش و بیایند فیلم را از زندگی من تهیه کنند. ولی من به ایشان گفتم اگه پول را به من بدهید من قرارداد را امضا می‌کنم، به من گفتند پس ما 10 هزار یورو به شما پول پیش می‌دهیم که شما تو مدت دو سال به ما مهلت بدید ما فیلمنامه را آماده کنیم چون دولت آلمان قرار است این پول را پرداخت بکند باید اول همه چیز رو آماده کنیم. دولت قبول کند پول را پرداخت بکنه و ما پول را به شما پرداخت کنیم. گفتند مهرماه 1395 ما می‌آییم برای بستن قرارداد."

در پاسخ به سوال آی‌فیلم در مورد اینکه آیا قرار بود امسال فیلم تولید شود، آمنه توضیح داد: " نه، قرار بود امسال بیایند قرارداد را با من ببندند. چند تا فیلمنامه نوشته بودند که خوششان نیامده بود. قرار بود که تمام مراحل فیلم را انجام بدهند و بدهند به دولت آلمان. دولت که تاییدش کرد و هزینه اش را داد، 250 هزار یوروی من را بدهند."

آمنه در سال 83 توسط خواستگارش مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفت و زیبایی صورتش را از دست داد و از دو چشم نابینا شد.

وی در سال 90 موفق شد که نخستین حکم قصاص برای اسیدپاشی را در جهان به دست آورد اما لحظاتی پیش از اجرای حکم از حق قانونی و شرعی خود در برابر گرفتن دیه گذشت.

آمنه به دلیل دریافت این حکم قصاص و همچنین بخشش بزرگوارانه‌اش به چهره‌ای بین‌المللی تبدیل شد و بسیاری از فیلمسازان در ایران و جهان تصمیم به کسب اجازه از وی برای به تصویرکشیدن داستان زندگی‌اش گرفتند.

کتاب «چشم در برابر چشم» با روایت آمنه بهرامی و به قلم آقای مهدی سجودی به شرح ماجرای اسیدپاشی، حکم قصاص و بخشش آمنه می‌پردازد.

ح ی / ح ی

نظر شما
ارسال نظر