پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3528
-
الف
+

مسابقه ملی کتیبه نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی برگزار می شود

مسابقه ملی «کتیبه نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» به منظور ترویج هنرهای دستی برگزار می‌شود.

مسابقه ملی«کتیبه نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» با موضوع گفتار بزرگان، اشعار، احادیث، ضرب المثل ها، دیالوگ فیلم ها به همت معاونت صنایع دستی کشور به منظور ترویج هنرهای دستی برگزار می شود.

به گزارش آی‌فیلم و به نقل از روابط معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ مفهوم «زندگی روزمره» به شیوه های معمول عمل کردن، فکر کردن و احساس کردن افراد و همچنین نحوه ی صورت گیری معمول امور بر یک پایه روزانه اشاره دارد. بیشتر زندگی روزمره خصلتی خودکار دارد و توسط پردازش ذهنی خودکار و بدون تأمل عمیق پیش می رود.

هر فرهنگ و تمدنی در عین اینکه ضرورت این خصلت خودکار زندگی روزمره برای سامان یابی زندگی را می پذیرد، امکانات و شیوه های مختلفی را در اختیار افرادش قرار می دهد تا بتوانند به ایجاد غنای معنایی در زندگی شان دست یابند؛ در فرهنگ و تمدن ایرانی کتیبه نگاری همواره یکی از این امکانات بوده است.

کتیبه نگاری تاریخی پربار در هنر ایرانی اسلامی داشته است. کتیبه ها بر پیکر مساجد، مقابر، امکان متبرکه یا سر درها و صنایع دستی به کار می رفته اند. کتیبه ها نوشتارهایی هستند که معمولاً حاوی پیام های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بوده اند.

کتیبه ها در صنایع دستی اسلامی نه تنها ابعاد زیبایی شناسانه در آثار ایجاد می کرده اند بلکه باعث اتصال افراد به فرهنگ کلی اجتماع می شده اند و نقش تعیین کننده ای در جهت دهی ذهنی به افراد، غنابخشی به زندگی معنایی آنها و ایجاد ارزش های مشترک برسازنده جامعه داشته اند. در هنر ایرانی اسلامی برخلاف تفکر موزه محور قرون اخیر،   بیشتر تجربه های هنری و تشرف های معنایی در موزه و مکان های خاص خلق نمی شده اند بلکه از طریق کتیبه­ نگاری در صنایع دستی جایی در لایه های مختلف زندگی روزمره نیز داشته اند و پیوسته باعث بهرمندی معنایی و زیبایی شناسانه از سوی افراد می شدند.

متأسفانه در دوران معاصر آنگونه که شایسته است از قابلیت های فرهنگی کتیبه نگاری در صنایع دستی استفاده نشده است و این می طلبد که این قابلیت مجددا توسعه یابد. علاوه بر این، با وارد کردن بیش از پیش کتیبه نگاری در صنایع دستی امکان خلق مازادهای معنایی در آنها بسیار بیشتر می شود و این خود در نهایت باعث رونق بازار آن می شود زیرا با وجود کتیبه، سفارش دهنده صرفاً یک کالا یا اثر را خریداری نمی کند بلکه از ثبت بخشی از افکار و ارزش های جامعه در زندگی روزانه اش نیز برخوردار می شود.

بر اساس این اهمیت و قابلیت کتیبه نگاری است که معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قصد دارد مسابقه ملی «کتیبه نگاری زندگی روزمره در صنایع دستی» را برگزار کند. علاقمندان برای شرکت در این مسابقه می توانند گفتار بزرگان، اشعار، احادیث، ضرب المثل ها و حتی دیالوگهای فیلم ها را بر آثارشان ثبت کنند و عکس اثر را تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ به آدرس ایمیل singularhandicraft@gmail.com ارسال کنند.

هر هنرمند می تواند دو اثر را در این مسابقه شرکت دهد و نمایشگاه آثار دریافتی مسابقه در مردادماه سال جاری برگزار می شود.

مهلت ارسال عکس آثار تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ به آدرس اینترنتی singularhandicraft@gmail.com می باشد، و علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۱۰۶۳۴۷۸ تماس بگیرند. همچنین کانال تلگرامی @xaaspardaazi جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این رویداد در اختیار علاقه مندان و شرکت کنندگان است.

ص گ / س م

نظر شما
ارسال نظر