پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4721
-
الف
+

نمایش فیلم های مستند در جشنواره موسیقی نواحی ایران

سه مستند علیرضا قاسم‌خان با موضوع موسیقی نواحی ایران در دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی به نمایش در می آید.

سه مستند علیرضا قاسم‌خان مستندساز برجسته ایرانی با موضوع موسیقی نواحی ایران در دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی به نمایش در می‌آید.

به گزارش آی‌فیلم وبه نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، علیرضا قاسم‌خان با بیان اینکه موسیقی نواحی به دلیل سابقه، قدمت، عمق و ارزشی که در فرهنگ ایران دارد، جایگاهش برای بسیاری از محققان و هنرمندان مشخص است گفت: این نوع موسیقی باید ثبت و ضبط شده و به دست عموم مردم برسد که وظیفه فیلم مستند است این کار را در قالب یک طرح سینمایی انجام دهد.

وی درباره پیشینه مستندهای مربوط به موسیقی نواحی افزود: فیلم مستند به ویژه در سال‌های پس از انقلاب همواره دو وظیفه ثبت و معرفی موسیقی مقامی را دنبال کرده و این اتفاق در دهه 70 به اوج خودش رسیده است.

علیرضا قاسم‌خان گفت: در حال حاضر توجه مستندسازان به موسیقی نواحی کمتر از دهه 70 شده اما همچنان روند مستندسازی ادامه دارد و در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند راجع به آخرین نوازندگان حوزه موسیقی نواحی ساخته شده است.

مستندساز ایرانی درباره ایده اکران فیلم‌های مستند راجع به موسیقی نواحی در دهمین دوره جشنواره نواحی کرمان ادامه داد: من در گفتگویی که با دبیر دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی و مسئولین انجمن موسیقی داشتم، پیشنهاد کردم که در کنار جشنواره مقامی یک بخشی برگزار شود که در قالب آن تعدادی از فیلم های مستندی که درباره موسیقی نواحی ساخته شده به نمایش در آید.

علیرضا قاسم‌خان با اشاره به اهمیت ساخت فیلم‌های مستند در ثبت موسیقی نواحی کشور افزود: چنانچه میان هنرمندان موسیقی با فیلمسازان رابطه بیشتری برقرار شود، مطمئناً فیلم‌های مستند بهتر و ثمرات بیشتری عاید فرهنگ و موسیقی کشور خواهد شد.

معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص تولیدات مستند موسیقایی این مرکز در زمینه موسیقی نواحی گفت: امسال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حدود 20 فیلم درباره موسیقی نواحی تولید کرده است که این فیلم‌ها دارای ارزش‌های بالایی هستند. بعضی از این فیلم‌ها درباره استادان درگذشته موسیقی نواحی است و مابقی درباره استادان در قید حیات است که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری از 6 تا 9 تیر96 در کرمان برگزار خواهد شد.

ص گ / ح ی

نظر شما
ارسال نظر